fredag, februari 13

Fredag den 13:e..

"Om man ser en svart katt gå över vägen så betyder det otur. Det kan man förhindra genom att spotta 3 gånger direkt efter att katten passerat, alternativt säga; tvi, tvi, tvi."

"Så uppstod Svart-katt-över-vägen-skrocket:
Varför har svarta katter så dåligt rykte? Förr i tiden, när pesten härjade i Europa, trodde man att katter spred sjukdomen. Man dödade alla katter som gick att få tag i, därför att man trodde att de var Djävulens verk. Färgen svart var en symbol för ondskan."


Enligt Wikipedia finns de flera hypoteser om varför just denna dag ska vara mer olycksdrabbad än nån annan dag, en av dem kan ha att göra med att Jesus hade 13 lärjungar och blev förråd av en av dem och att han dog en fredag.

Jag hör inte till dem som tror på skrock, illafall inte sån skrock som ger otur, men den där "goda" vardagsskrocken är väl ändå lite gullig, vem har inte lagt 7 sorters blommor under huvudkudden på midsommar? Eller undvikit att gå på A-brunnar..

Man ska inte gå under stegar eftersom de ger otur, men jag gör tvärt om, jag går under stegen bara för att "bevisa" att de minsann inte händer nåt.. Måste ju trotsa skrocken lite.. hihi. Av alla speglar jag råkat krossa borde jag ha haft otur i måånga år..

Inga kommentarer: