söndag, december 14

Tankar, åldersnojja och nostalgi

När man pratar med nån om nåt man varit med om och sedan räknar efter hur länge sen de kan ha varit och man kommer fram till att de måste vara 20 år sen eller så, så känner man sig vrålgammal.. för 2o år sen var man nybakad tonåring och gick i skolan hade massor med vänner och inga mer bekymmer än att man skulle göra läxan och klara proven. Vart tog alla vänner vägen sen då, efter skolan? Alla flyger iväg som löv för vinden, man träffar nya människor. Men så tänker jag ofta tillbaka på sånt man gjorde förr, så här i jultid tänker jag speciellt på de traditioner jag hade förr som inte längre finns, jag sörjer att den tiden försvann. Sen finns de en del val jag kan ångra jag med facit i handen och allt sånt jag borde gjort som jag inte gjorde.

Nu är de dax att skapa nya traditioner och i år blir vår första jul i huset, ser fram emot att äta julgodis i spraket av kakelugnen, tyvärr har man nog oxå för höga förväntningar, de är så hysteriskt att man bara vill spy. Tjocka special tidningar som bara hadlar om jul, med rediga människor som gör allt själv från små perfekta julklappar till den mest makalösa julskinkan och allt är såå idyliskt, spy!!! All reklam, all denna köpnojja..försäljningsrekord.. har folk glömt vad julen handlar om? Har växt upp med att fira en mer nedtonad lugn jul, och jag hoppas vi kommer fortsätta med de, även för barnens skull.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har helt rätt,glöm julhysterin o njut av lediga dagar.Det mysigaste är att man får tända många ljus,både elljusstakar o levande ljus,o sen får ju var o en pynta efter egen smak.Julmaten tröttnar jag fort på,det finns mycket som är godare tycker jag, men smaken är som baken.
Ha det bra o njut av julen på ditt sätt. Tanten