tisdag, juli 15

Äventyr

2002 är hästens tecken och Elias hör till hästskaran, här kan man läsa om hästens egenskaper: http://www.euroasiasoftware.com/chinazodiaksw.htm#horse

Idag blev de äventyr av.. Har varit på Havets hus i Lysekli med jobbet, de var jag och Irene + 3 boende som åkte, vi hade lånat en bil från kommunen, en opel Zafira biogas bil. Den skulle vara tankad och klar för avfärd, men när vi kom till Uddevalla tändes bensinlampan, ingen av oss hade tänkt på att titta bensinen eftersom den skulle varit tankad.. Jahapp, bara att vända om till THN eftersom de i pappren stod att man bara ska tanka biogas på Tingvalla.. men så ringde vi dit vi lånat bilen och så säger dom att den även går på bensin och kopplar om automatiskt när gasen är slut, så glada i hågen fortsätter vi. Men så tyckte jag de var konstigt att bensinlampan fortfarande blinkade och mätaren stod på noll, men Irene var lugn och tyckte att den går ju på bensin nu de kan inte vara samma mätare.. Vi kom fram till Lysekil åt en go bakpotatis och gick bort till Havets hus.

På hemvägen tyckte jag bilen börja rycka konstigt, men de stod i boken att bilen inte skulle gå på samma sätt med bensin.. men i backen upp från Lysekil pusta bilen ut och stendog.. Den la ner ca 50 meter från en rastplats, så Irene och 2 boende fick ut och knuffa fram bilen till rastplatsen. Hoppsan, vi skratta så vi grät. Jahapp, jag knata ut för att skaffa bensin gick förbi 4 obemannade bensinstationer tills jag 2 km senare hitta en bemannad, svettig efter promenaden (i uppförsbake sista biten) kommer jag in på stationen och flämtar som jag sprungit maraton och dom snälla människorna låter mig låna en dunk och kör mig tillbaka till bilen. Så fick vi hällt i 5 L bensin och sen ner igen till tappen för att fylla på fullt (14 L). Sen kunde vi äntligen fortsätta hem, jag fick 3.5 timmars övertid.. Mitt livs första bensinstopp, de här kommer vi skratta åt länge.

Inga kommentarer: